poniedziałek, 11 grudnia 2017

Soczewki kontaktowe, czy okulary?

soczewki acuve

Soczewki kontaktowe, to wygodna forma korekty wzroku i doskonała alternatywa dla okularów. Za ich pomocą można korygować różne wady: krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmatyzm i presbiopię. Do zakupu pierwszych soczewek kontaktowych skłoniła mnie sytuacja, która miała miejsce na studenckiej imprezie. Z powodu sporej wady wzroku nie byłam w stanie obyć się bez okularów, zabawa z moją grupą była bardzo udana, do tego stopnia, że w ostatniej chwili złapałam okulary, które roztrzaskałyby się o podłogę. Zdecydowałam, że zamiast ograniczać zabawę sprawię sobie soczewki.

Historia soczewek kontaktowych

Za prekursora soczewek kontaktowych uważa się Leonardo da Vinci. W 1508 roku opisał on soczewki korekcyjne przylegające bezpośrednio do rogówki, jednak jego wynalazek pozostał w tamtych czasach jedynie w sferze projektów.
W 1801 roku Thomas Young skonstruował pierwszy model soczewki kontaktowej. Przez lata soczewki udoskonalano, przełom nastąpił w 1971 roku, kiedy pojawiły się soczewki hydrożelowe, które ciągle są ulepszane. Obecnie coraz popularniejsze stajają się soczewki nowej generacji, silikonowo - hydrożelowe.

Pierwsze soczewki

Przed zakupem soczewek miałam sporo obaw, trafiłam jednak na życzliwego okulistę, który wszystko rzeczowo mi wyjaśnił, dobrał odpowiedni rozmiar soczewek i właściwą moc. Pierwsze wrażania były niezwykłe. Wyobraźcie sobie sytuację, gdy przez wiele lat widzicie wszystko przez mgłę lub przez oszklone ramki, a w jednej chwili możecie zdjęć okulary i widzieć wyraźnie wszystko dookoła, bez odbijania światła i innych przeszkód pojawiających się na soczewkach okularowych. Ja byłam zachwycona.

Jak się przyzwyczaić do soczewek

Do soczewek łatwo się nam przyzwyczaić, wszak jest to zmiana na lepsze. Początki są najtrudniejsze dla oka, ponieważ odczuwa soczewkę jako ciało obce i łzawi. U mnie taki problem był przez pierwsze dni, ale nie było to silne łzawienie, miałam po prostu lekko zaszklone oczy. Ważnym zadaniem jest wyrobienie w sobie rytuału pielęgnacji soczewek, nie jest to trudne zadanie. Kolejna istotna sprawa, to regularna wymiana soczewek zgodnie z ich przydatnością.

Soczewki kontaktowe czy okulary

Soczewki kontaktowe mają wiele zalet w porównaniu z okularami:
- największą ich zaletą jest wygoda, nie uciskają za uszami, jak okulary, nie ciążą na nosie,
- dzięki soczewkom można założyć swobodnie kask na motor, okulary do pływania itp., nie są zagrożeniem i utrudnieniem dla osób uprawiających sport.
- nie zachodzą parą przy wchodzeniu z zimnego do ciepłego pomieszczenia, nie tworzą się na nich tłuste plamy,
- nie ograniczają pola widzenia,
- obraz widzimy w naturalnej wielkości, a nie zmniejszony lub powiększony, jak ma to miejsce w okularach,
- nasze oczy i twarz wygląda w nich naturalnie (soczewki okularowe zmniejszają lub powiększają oczy, co widać na załączonym zdjęciu, które przedstawia soczewki asferyczne)
okulary asferyczne, soczewki asferyczne czy warto wybrać
Soczewki asferyczne

- można nosić dowolne okulary słoneczne, nakrycia głowy,
- bez soczewek trudno zrobić mi makijaż, szczególnie oczu,
- pozwalają na bardziej komfortową jazdę samochodem, zwłaszcza w nocy,
- nie widać, że ma się wadę wzroku.

Przeciwwskazania do noszenia soczewek kontaktowych

Soczewek nie mogą nosić osoby, które cierpią na brak czucia w rogówce, chroniczne zapalenia spojówek oraz zespół suchego oka. Wraz z pojawieniem się soczewek nowej generacji znacznie spadła szacunkowa ilość ludzi, którzy nie mogą nosić soczewek do około 6 % populacji. Mimo to, nie powinno się nosić soczewek w sytuacjach, w których powodują one dyskomfort, np. w trakcie przeziębienia, grypy, przebywania w saunie, w zapylonym pomieszczeniu, w pobliżu oparów chemicznych.



Jak to wygląda u Was? Mieliście jakieś przygody z okularami albo soczewkami kontaktowymi?

36 komentarzy:

  1. Dla mnie temat zupełnie obcy. Nie mam problemów z oczami, ale warto wiedzieć co i jak, bo wzrok zawsze może się pogorszyć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szczerze mówiąc przez jakiś czas miałam soczewki, ale ostatecznie nie przekonały mnie do siebie. Mam astygmatyzm i soczewki są dwa razy droższe niż inne. Dodatkowo nigdy nie mam czasu rano, żeby jeszcze "dłubać" sobie w oczach.
    U mnie lepiej sprawdzają się okulary, ale ja noszę je głównie do pracy na komputerze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam astygmatyzm, ale soczewki mogę nosić zwykłe, za to przy okularach wydaję więcej, bo potrzebuję cylindrów. Widać, że wszystko jest indywidualną kwestią ;)

      Usuń
  3. Artykuł trafił akurat na moment, kiedy jestem w trakcie doboru odpowiednich soczewek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie, życzę powodzenia, a w razie potrzeby służę radą :)

      Usuń
  4. Ja muszę najpierw wybrać się do okulisty choć sama nie wiem czy wolę okulary czy soczewki ale gorzej widzę i muszę :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na początek na pewno konieczna jest wizyta u okulisty, a później sama zdecydujesz w czym czujesz się lepiej. Okulary na co dzień a soczewki od czasu do czasu, to też dobra opcja ;)

      Usuń
  5. Robiłam naprawde wszystko, aby nosic okulary i teraz nie zamienilabym ich na soczewki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja robiłam wiele, żeby ich nie nosić, ale nie pomogło, jedynie mogłam zamienić na soczewki ;)

      Usuń
  6. Nie mogę się odważyć do soczewek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To na prawdę nic strasznego, ale pozytywne nastawienie na pewno pomaga.

      Usuń
  7. Soczewki są bardzo wygodne :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy nie próbowałam nosić soczewek kontaktowych, bo okulary noszę głównie "do czytania". Okulary "do chodzenia" mam od niedawna i podobają mi się też wizerunkowo ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy nie miałam styczności, ale gdybym musiała nosić okulary, chyba też wybrałabym soczewki :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Żadnych przygód! Mam dobry wzrok :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Okulary noszę, do soczewek na razie mnie nie ciągnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nosiłam kiedyś tam okulary parę lat. Soczewek nie miałam możliwości nosić. Na co bym stawiała? Jednak na okulary.

    OdpowiedzUsuń
  13. Moja mama nosi okulary i ma problem z chociazby malowaniem sie. Zasugeruje jej soczewki

    OdpowiedzUsuń
  14. Na szczęście jeszcze nie muszę używać ani okularów, ani soczewek. Piszę jeszcze, bo wraz z upływającym czasem zapewne będę musiała się do nich przekonać...
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najgorzej mają chyba krótkowidze, może Ciebie już to nie spotka :)

      Usuń
  15. Mój mąż ma do czynienia z soczewkami. Mieliśmy z nimi związany przykry epizod, ponieważ z początku kupowaliśmy tanie soczewki Soflens. Po kilku miesiącach oczy mojego męża były zaczerwienione i wysuszone. Co się okazało?! Okulista stwierdził, że oczy są niedotlenione, bo soczewki są wykonane z nieprzepuszczalnego tworzywa. Teraz mąż używa porządnych soczewek. Nie ma co oszczędzać na zdrowiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje, że podzieliłaś się Waszymi doświadczeniami. Soczewek tej firmy też używałam, prawda że nie nie przepuszczają tak tlenu jak te nowej generacji, więc nie powinno się ich nosić więcej niż ok. 9 godzin. Soczewki nowej generacji są bardziej komfortowe.

      Usuń
  16. Nigdy nie używałam soczewek, ale nie wiem, czy bym się zdecydowała...

    OdpowiedzUsuń
  17. Właśnie zastanawiam się nad soczewkami, bo mam dośc okularów...

    OdpowiedzUsuń
  18. Wybór pomiędzy soczewkami, a okularami to bardzo indywidualna kwestia uzależniona od wielu czynników - jednak statystycznie więcej osób decyduje się na tradycyjne okulary :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością tak jest, część osób wybiera soczewki tylko na specjalne okazje, ale są i tacy, którzy muszą soczewki nosić ze względów zawodowych.

      Usuń
  19. Super artykuł. Osobiście noszę okulary i soczewki, które zakładam na specjalne okazje.

    OdpowiedzUsuń
  20. Kwestia indywidualna, dobrze że jest wybór w każdym razie. Nie mniej nosząc soczewki i tak warto mieć na wszelkie wypadek okulary, przydadzą się na czas infekcji na przykład gdzie noszenie soczewek będzie niewskazane.

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękuję, zapraszam do obserwowania :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Okulary są bardziej uniwersalne, w soczewkach nie kazdy może chodzić. To niewielki odsetek co prawda, ale jednak są osoby które mają do wyboru tylko okulary bądź zabieg korekcji wzroku.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna