poniedziałek, 22 czerwca 2020

Zdrowe pieluchy jednorazowe i inne produkty do przewijania

zdrowe pieluchy jednorazowe

Gdy spodziewałam się dziecka, zastanawiałam się jak rozwiązać temat jednorazowych pieluch. Sama z kilku powodów przerzuciłam się na ekologiczne podpaski/tampony oraz kubeczek menstruacyjny. Chciałam też żeby i moja córka nie używała pieluszek, ani innych produktów do przewijania, które zawierają szkodliwe substancje, a przy okazji zaśmiecają środowisko.

Nie mam nic przeciwko wielorazowym pieluszkom. Uważam, że to świetne rozwiązanie. Z wielu powodów nie jest to jednak rozwiązanie dla mnie. Trudno z resztą porównać dwa domy, a nawet dwoje niemowląt. Gdy moje dziecko, będąc noworodkiem zużywało dziennie minimum 8 pieluszek (jednorazowych), mój mąż od znajomego dowiedział się, że jego rówieśniczka, dziennie brudzi zaledwie 3 sztuki.

Z resztą chyba nie ma dla zdrowia nic lepszego niż brak jakiejkolwiek pieluszki. Zarówno jednorazowe, jak i wielorazowe pieluszki krępują ruchy. Każdego dnia wygospodarowuję więc dla dziecka minimum godzinę zabawy bez pieluszki i widzę jak to pozytywnie zadziałało na naukę obracania, siadania i raczkowania.


Całkowicie bez pieluszek obyć się jednak nie da. Na szczęście znalazłam odpowiednie dla mnie rozwiązanie - jednorazowe pieluszki ekologiczne.


ekologiczne pieluchy jednorazowe

Dlaczego typowe pieluszki jednorazowe nie są zdrowe


Według raportu Environment Agency, przeciętna pielucha zawiera:
pulpę celulozową (bieloną chlorem, przez co istnieje wysokie ryzyko skażenia rakotwórczymi dioksynami),
SAP – absorbent,
PP– polipropylen,
LDPE – Low Density Polyethylene - polimer wykorzystywany do produkcji plastikowych folii,
klej
PET popularny jako tworzywo do produkcji jednorazowych plastikowych butelek.
Prócz tych składników, często dodawane są również substancje zapachowe.

pieluchy jednorazowe skład
Źródło

Taki skład jest częstą przyczyną odparzeń. U chłopców może powodować przegrzanie genitaliów, a w konsekwencji prowadzić do problemów z płodnością (twierdzi prof. Wolfgang Sippell z Uniwersytetu w Kiel w Niemczech).

Kolejny argument przeciwko wielorazówkom, to zanieczyszczenie środowiska. Pieluszki jednorazowe rozkładają się ponad 500 lat i stanowią ponad 4% domowych odpadów


pieluszki bambusowe


Pieluszki jednorazowe


W pierwszych tygodniach życia, gdy dziecko najszybciej rosło i przybierało na wadze, trudno mi było dopasować pieluszki jednej firmy. Mam więc porównanie do różnych marek (Pampers, Dada, Babydream (2 rodzaje), Bambo Nature i Bambiboo). Te ostatnie odpowiadają nam najbardziej i od miesięcy kupuję je regularnie. Z dostępnością nie mam problemu, bo znaleźć je można w każdym Rossmannie lub w sklepie internetowym producenta.


Bambusowe pieluszki ekologiczne jednorazowego użytku - zdrowe pieluszki jednorazowe


Pieluszki ekologiczne Bambiboo nie różnią się wyglądem zewnętrznym od popularnych pieluszek jednorazowych. Mają falbanki, rzepy, wskaźnik wilgotności, który zmienia kolor.




pieluszki bambiboo opakowanie

Wady i zalety pieluszek bambusowych Bambiboo

są przyjemniejsze w dotyku niż tradycyjne "pampersy",

nie są śnieżnobiałe, na pierwszy rzut oka widać więc że nie są bielone chlorem,

zawierają włókno bambusowe, które jest całkowicie biodegradowalne,

nie lubię gdy produkty higieniczne są perfumowane, z pieluszkami bambusowymi nie ma tego problemu, ponieważ są całkowicie bezzapachowe,

powodują mniej odparzeń, co jest najbardziej widoczne w pierwszych miesiącach, gdy dziecko często brudziło pieluszki, sprawdzą się więc też podczas upałów,

w paczkach nie ma dużej ilości sztuk, dzięki czemu nie mam obaw, że dziecko wyrośnie z nich i zostanę z kilkudziesięcioma za małymi pieluszkami,

posiadają certyfikat TUV Austria „OK biobased”, który potwierdza że są wysoce biodegradowalne, dają poczucie większej dbałości o nasza planetę,

trzeba je nieco częściej zmieniać niż jednorazówki, bo są mniej chłonne (na dobę 1-2 pieluszki więcej),

wersja dla noworodków (używałam ją ponad 8 miesięcy temu) była mało wygodna do zakładania przy niezagojonym pępku,

są droższe niż inne jednorazówki, warto więc śledzić promocje, które na szczęście pojawiają się dość często.



Inne produkty ekologiczne do przewijania


Chusteczki nawilżane Bambiboo

Chusteczki nawilżane Bambiboo - są wykonane z biodegradowalnej włókniny bambusowej, nieperfumowane, dobrze nasączone, używam ich przede wszystkim poza domem.


Waciki bawełniane do przewijania + przegotowana woda

Do przemywania pupy używam jednorazowych bawełnianych wacików i chusteczek.
Wielorazowe produkty, które używam na przykład do przecierania buzi dziecka, czy dla siebie, do demakijażu szybko się niszczyły. Nie sądzę więc że byłyby bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Często natomiast zdarza się podczas przewijania, mycie bieżącą wodą pod kranem.








2 komentarze:

  1. Na pewno pokażę Twojego posta siostrze, która jest młodą mamą. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. W dzisiejszych czasach są cuda dla maluszków :) jak ja urodziłam syna dwadzieścia lat temu to cieszyłam się że już były pampersy :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna