wtorek, 24 października 2017

Dieta bezglutenowa – co warto o niej wiedzieć

catering dietetyczny bezglutenowy

Coraz częściej spotykamy w sklepach (nie tylko ze zdrową żywnością) produkty oznaczone "bez glutenu" czy "gluten free". Postaram się więc wyjaśnić kto i dlaczego powinien stosować dietę bezglutenową i na czym ona polega.

Co to jest gluten

Gluten, to białko znajdujące się w zbożach takich jak: pszenica, owies, żyto, jęczmień, pszenica płaskurka, orkisz, pszenżyto i kamut.
Składnik ten ma niewielką wartość odżywczą, a jego najważniejszym zadaniem jest związanie mąki w taki sposób, aby nadać wypiekom odpowiednią strukturę.

Co to jest celiakia

Celiakia nie jest alergią. Jest to choroba immunologiczna o podłożu genetycznym, która charakteryzuje się nietolerancją glutenu. U osób o takich skłonnościach (zarówno u dzieci, jak i u dorosłych) spożywanie produktów zawierających gluten wywołuje chroniczne stany zapalne, które prowadzą do zaniku kosmków jelita cienkiego (odpowiedzialnych za wchłanianie składników odżywczych) powodując różnego rodzaju niedobory.

Nietolerancja glutenu – objawy i badanie

Najczęściej występujące objawy to: biegunka, wzdęcia, bóle brzucha, spadek wagi, u dzieci – zahamowanie wzrostu. Do objawów nie związanych z układem trawiennym należą – anemia, brak miesiączki, niedobór witamin i soli mineralnych, osteoporoza, a nawet niepłodność. Niestety celiakia nie zawsze objawia się w typowy sposób, u niektórych może sprawiać wrażenie bezobjawowej i dopiero po odstawieniu glutenu chory odczuwa wyraźną poprawę stanu psychofizycznego.
W przypadku podejrzenia celiakii, należy wykonać specjalistyczne badanie krwi, a jeśli wynik okaże się pozytywny, biopsję jelita cienkiego.

Dieta bezglutenowa

Jedyną metodą leczenia celiakii jest stosowanie przez całe życie diety bezglutenowej. Do niedawna celiakię uważano za schorzenie, które dotyczy wyłącznie małych dzieci i po kilku latach diety, jest się z niego wyleczonym. Obecnie badania dowodzą, że cierpi na nią nawet 1 % populacji.
catering dietetyczny

Skomponowanie posiłków w diecie bezglutenowej nie jest łatwe. Z pomocą przychodzi catering dietetyczny, dzięki któremu mamy zagwarantowane całodzienne, zbilansowane wyżywienie, zgodne z potrzebami naszego organizmu.
Dużym ułatwieniem dla osób szukających firmy oferującej catering dietetyczny, jest Cateromarket (wyszukiwarka cateringów dietetycznych). Jakiś czas temu poszukując w internecie firm oferujących catering w formie diety pudełkowej w moim mieście, miałam nie lada problem, wyświetliło się mnóstwo ofert, które były spoza mojej okolicy, trudno było je porównać i nie mogłam znaleźć o nich żadnych opinii. Jeszcze bardziej skomplikowane staje się wybranie diety pudełkowej o konkretnych wymaganiach (np. catering dietetyczny Bydgoszcz dieta bezglutenowa). Na takie zapytania pojawia się każda oferta firmy prowadzącej catering dietetyczny. W przypadku wyszukiwarki mamy możliwość wyboru miejscowości oraz m.i n. sortowania ofert według wykluczeń potraw/składników a także celu jaki chcemy osiągnąć.


Catering dietetyczny bezglutenowy Bydgoszcz


Bydgoszcz catering bezglutenowy
Ranking cateringów dietetycznych Bydgoszcz
  
Sądzę, że jest to znakomite rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu na samodzielne przygotowanie urozmaiconych posiłków, a także dla takich, które często podróżują i nie chcą rezygnować ze swojej diety.
Ze względu na opisywany przeze mnie temat, wybrałam oferty z mojego miasta dla diety bez glutenu. Wyskoczyło mi 7 propozycji. Uważam, że to całkiem sporo. Od razu mogłam zweryfikować i porównać ich ceny - znalazłam oferty od 36 zł do 73 zł za całodzienne wyżywienie (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację). Ciekawa byłam jak wygląda sytuacja w Warszawie- wyszukiwarka wyświetliła mi listę aż 50 firm, które ofiarują dietę pudełkową bez glutenu.

Warszawa catering bezglutenowy
Kryteria wyszukiwania cateringów dietetycznych Warszawa

 

Co można jeść, a czego nie można na diecie bezglutenowej

Produkty zbożowe naturalnie niezawierające glutenu, to m. in.: ryż biały i brązowy, kukurydza, gryka, proso, amarantus, quinoa, kasza jaglana z prosa, gryczana, płatki ryżowe, skrobia kukurydziana, skrobia ryżowa i skrobia z tapioki, ryżowe i kukurydziane kaszki dla dzieci, chrupki kukurydziane, popcorn, pieczywo i makarony z mąk bezglutenowych oraz bezglutenowa bułka tarta.
żywność bezglutenowa

Zdziwić niektórych może wszechobecne znakowanie produktów spożywczych jako bezglutenowe, dopóki nie dowiemy się, w jakich produktach, z pozoru bezglutenowych, może się ten składnik znaleźć.
Do ryzykownych produktów należą np.: jogurty owocowe, serki topione, napoje czekoladowe (gluten w zagęstnikach), sery pleśniowe, wędliny, konserwy rybne i mięsne, wędliny podrobowe, płatki śniadaniowe kukurydziane (mogą zawierać słód jęczmienny), mąka ryżowa, gryczana i kukurydziana (mogą być zanieczyszczone glutenem), mieszanki przypraw.
Jeśli chcemy być pewni, że kupowane przez nas produkty były rzeczywiście bezglutenowe, powinny być oznaczone międzynarodowym licencjonowanym symbolem Przekreślonego Kłosa.
 
Cieszy mnie, że obecnie osoby z celiakią mogą dużo łatwiej przestrzegać swojej diety niż było to przed laty. W jednej z firm cateringowych, które znalazłam w wymienionej przeze mnie bazie, są nawet 3 warianty dla bezglutenowej wegetariańska; śródziemnomorska oraz bez ryb i owoców morza. Stosując taką dietę pudełkową można zaplanować różnorodne menu na cały tydzień a także sprawdzić wartość odżywcza posiłków.

Mam nadzieję, że przybliżyłam wam temat diety bezglutenowej i diety pudełkowej, która wbrew powszechnie panującym opiniom, nie tylko przydaje się dbającym o linię celebrytom.



Korzystałam z:
http://bezgluten.pl/szablon/upload/Broszura%20Schaer%20PL.pdf,
http://www.przekreslonyklos.pl/,
http://ptdl2017.pl/public/files/Prof._Urszula_Demkow_-_sesja_XIV.pdf.

56 komentarzy:

  1. Ciekawy artykuł. Znów czegoś nowego mogłam się dowiedzieć. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy artykuł. Jak idę do sklepu to tez ostatnio zwróciłam uwagę, że jest sporo (coraz więcej) produktów bez glutenu.

    OdpowiedzUsuń
  3. zapomniałam dopisać- Pozdrawiam i Zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę bardzo fajna dawka wiedzy.
    Każdy może znaleźć coś ciekawego dla siebie i swojego zdrowia.
    Super! Ja prawie całkiem wyeliminowałam gluten z diety ;)
    Pozdrowionka cieplutkie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie muszę unikać glutenu, ale bardzo cieszy mnie fakt, że osoby z celiakią mają dostęp do wielu ciekawych produktów bezglutenowych, a i przepisów na blogach przybywa, bo sama w tym kierunku lubię eksperymentować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie interesuję nowości, nie po to żeby zmienić dietę na bezglutenową, ale wypróbować np. zamienniki popularnych produktów.

      Usuń
  6. Bardzo przydatny wpis. Ja nie musze unikac glutenu ale niestety wiele osob ode mnie musi

    OdpowiedzUsuń
  7. Przydatny wpis, ja na szczęście nie mam problemu z glutenem, ale za to odstawiłam laktozę :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Laktoza też potrafi narobić kłopotów niestety, a najgorsze że produkty z nią są bardzo smaczne (przynajmniej dla mnie).

      Usuń
  8. Ja na szczęście nie muszę unikać glutenu, ale mam kilku znajomych, którzy stosują dietę bezglutenową z powodu Celiakii. Kiedy spędzam wakacje na wsi, świeżutki biały chleb z pobliskiej piekarni jest obowiązkowym elementem śniadania, nie wyobrażam sobie rezygnacji z takiego rarytasu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam zapach świeżego chleba. Jak niewiele nieraz potrzeba do szczęścia ;)

      Usuń
  9. Ja na szczęście nie mam problemu z glutenem :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja nie muszę unikać glutenu ale to jest dobre, że tworzy się wiele przepisów bez tego składniku, bo wiele osób musi na niego uważać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawy artykuł, chociaż całkiem sporo wiedziałam na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawy artykuł i na pewno wiele ludzi skorzysta z informacji :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny wpis. Zawiera bardzo dużo istotnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dużo przydatnych informacji choć przyznam że nigdy się nie interesowałam tym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepszy jest umiar, wiedzieć dobrze, ale nie popadać w paranoję ;)

      Usuń
  15. Dziękuje za wyczerpujące informacje :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawy post, z dietą bezglutenową próbowała moja i niestety, 2 kg więcej w miesiąc. Powodem nie była chęć utraty wagi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest łatwo się przerzucić i dopilnować kalorii, dlatego wspomniałam o cateringach dietetycznych, na początek może to być bardzo dobre rozwiązanie.

      Usuń
  17. Bardzo ciekawy post, można się dużo dowiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Na szczęście nie mam z tym problemu :) I mam nadzieję, że tak zostanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja nie mam problemu z glutenem, i trochę śmieszy mnie fakt, że co drugi produkt zawiera wielki napis bezglutenowy (nawet na produktach, które z definicji nie powinny go zawierać). Na pewno jest odsetek ludzi, którzy go nie tolerują i spożywać nie mogą, ale w większości przypadków to chyba jednak podązanie za swoistą modą na tego typu dietę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dowiemy się czy wszystkie osoby, które taką dietę stosują, mają wskazania potwierdzone stosowanymi badaniami. Dobrze jednak, że na tej popularności korzystają osoby z celiakią, które mają łatwiej znaleźć produktu niezagrażająe ich zdrowiu.

      Usuń
  20. Sama szczęśliwie nie mam problemu z glutenem (ani nie porwał mnie bezglutenowy szał, któremu ulegają osoby nie majace z nim żadnych problemów), ale uważam, że to bardzo dobra ściąga dla osób, u których dopiero wyszło, że nie tolerują glutenu i nie bardzo wiedzą, co z tym począć.

    OdpowiedzUsuń
  21. obecne choroby cywilizacyjne to jakas masakra coraz wiecej chorych

    OdpowiedzUsuń
  22. Powinnam być na diecie bez przenicy, ale mam bardzo słabą silną wolę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko sobie odmówić, choć wszystko zależy od tego w jaki sposób Ci szkodzi.

      Usuń
  23. Bardzo fajny i przydatny wpis. Dużo osób dowiaduje się o tym, że nie toleruje glutenu z Internetu. Taka strona rozpisująca dietę itp. powinna być bardzo przydatna. Chociaż myślę że takie decyzje zdrowotne trzeba traktować mega indywidualnie w ścisłej konsultacji medycznej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, konsultacja medyczna powinna być podstawą.

      Usuń
  24. Bardzo ciekawy artykuł. Jednak jakoś nie wiem czy wytrzymałabym na takiej diecie.

    www.naturalnieandzia.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wiele zamienników, więc można stopniowo się przyzwyczaić i wypracować nowe nawyki żywieniowe.

      Usuń
  25. Ciekawy artykuł:) Na szczęście nie mam problemu z glutenem, co nie oznacza, że nie jem też produktów, które go nie zawierają:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo przydatny artykuł,szczególnie dla osób , które muszą unikać produktów z glutenem. Ja na szczęście do nich nie należe, ale nie raz eksperymentuję w kuchni i często też też mamy gości, którym przyrządzam dania bez glutenu.

    OdpowiedzUsuń
  27. Na szczęście nie musimy pilnować takiej diety ;-)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ciekawe informacje. Dobrze, że ja nie mam problemu z glutenem.

    OdpowiedzUsuń
  29. Peculiar article, just what I wanted to find.

    OdpowiedzUsuń
  30. Naprawdę śietnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna