wtorek, 3 października 2017

Mistrzostwa Polski w Carvingu fotorelacja




 
Nie mam nawet odrobiny talentu rzeźbiarskiego, więc być może dlatego tworzenie rzeźb z warzyw i owoców (carving) budzi u mnie wielki zachwyt.
Carving wywodzi się z Dalekiego Wschodu. Pierwsze wzmianki o artystycznym wycinaniu owoców i warzyw pochodzą z Chin, z okresu panowania dynastii Tang (VII – X w.). Rozkwit carvingu miał miejsce za czasów rządów dynastii Song  (X-XIII w.). Mistrzami w tej dziedzinie są Tajlandczycy.
Pierwotnie sztuka ta służyła do dekoracji stołów królewskiej rodziny. Na początku XXI wieku carving stał się popularny w Europie. Obecnie odbywają się już nawet Mistrzostwa Świata i Mistrzostwa Europy w tej dziedzinie. W Polsce zainteresowanie carvingiem rozbudziło się w 2004 roki i cały czas rośnie. Mi udało się być w ostatni weekend na X Mistrzostwach Polski w Carvingu Owoców i Warzyw w Bydgoszczy.

Dekoracje bazują na owocach egzotycznych (arbuzach, melonach, papajach i ananasach). Są one wdzięcznym materiałem dla początkujących, najlepiej sprawdzają się, gdy są jeszcze niedojrzałe. Najbardziej okazałe są rzeźby w dyni, co możecie zaobserwować na załączonych fotografiach.


Dekoracje z warzyw wymagają większych umiejętności i wprawy. Są zwykle twardsze od owoców, zatem ich wycinanie jest o wiele wolniejsze i trudniejsze. Najczęściej używanymi warzywami są rzodkiew, buraki, rzepa, brukiew, kabaczek, marchew, seler i kalarepa.




Rzeźby takie są nietrwałe, aby zachować na dłużej jędrność i wilgotność owoców i warzyw spryskuje się je lodowatą wodą.



Dla ścisłości przedstawiam wyniki zawodów:
I miejsce - Mariusz Gromek,
II miejsce - Arkadiusz Rosiak,
III miejsce - Łukasz Niziński.

III miejsce


II miejsce
I miejsce


I miejsce




Owocowe rzeźby stają się coraz popularniejszą dekoracją na przyjęciach. Cena pojedynczej rzeźby w melonie, to około 50 zł, w arbuzie 100 zł, a rozbudowane kompozycje kosztują nawet ponad 2000 zł.


Jak Wam podoba się taka sztuka? Moim faworytem był zdobywca II miejsca, a Wam która praca najbardziej się podobała?








24 komentarze:

  1. Wiedziałam, że takie rzeczy się robi, ale nie wiedziałam jak ta sztuka się nazywa. Pięknie to wygląda. Ja niestety nie mam talentu do takich prac :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak samo, z malowanie nie jest źle, ale rzeźbienie, to dla mnie magia ;)

      Usuń
  2. Cóż mogę napisać... cuda! Ludzie mają niesamowite talenty.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale dzieła. Jak się przyglądam to dochodzę do wniosku, ze to nawet zajęcie dla mnie. Lubię dokładne dłubanie, haft i prace ręczne i mam masę cierpliwości.

    OdpowiedzUsuń
  4. Teraz wiem jak to nazywać. Zawsze to podziwiałam w internecie. Azjaci wymyślili naprawdę wyjątkową sztukę, chętnie bym poszła na jakieś warsztaty carvingu. :)
    https://pokazswepiekno.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w tej dziedzinie jestem beztalenciem, ale lubię podziwiać co inni potrafią stworzyć. Widać, że coraz większe zainteresowanie tą dziedziną.

      Usuń
  5. Wow jakie to ciekawe ... Chętnie bym obejrzała na żywo :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. fajne rzeczy

    https://hyggelifestyle.wordpress.com/2017/10/01/blog-zmiany/

    OdpowiedzUsuń
  7. Ależ cudowności! Uwielbiam przeglądać tego typu dzieła sztuki :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Coś niesamowitego! Ludzie to mają talent!

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzieła sztuki. Podziwiam i zachwycam się jakie cuda można wyczatowac małym nożykiem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepiękne! Zawsze podziwiam takie cuda :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wydaje się mi, że bardzo by się mi spodobało na żywo.
    Nie ukrywam, że uwielbiam takie piękności.
    Wspaniałe.
    Pozdrawiam ciepło! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Też jestem zauroczona, carving to prawdziwa sztuka. Szkoda, że taka ulotna 😉

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie miałam pojęcia, że organizuje się takie rzeczy. Jak dla mnie to jest piękne i pewnością niesamowicie trudne. Chociaż dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dla mnie temat zupełnie obcy, ale dzięki Twoim informacjom nieco bliższy :)

    OdpowiedzUsuń
  15. WoW!! its amazing, what a creativity. Beautiful.
    I am your new follower, hope you follow me back.
    https://clickbystyle.blogspot.in/

    OdpowiedzUsuń
  16. Wow! Nigdy czegoś podobnego nie widziałam! Super!

    OdpowiedzUsuń
  17. Zawsze gdy oglądam filmiki na YT z przygotowań takich rzeźb to robi to na mnie niesamowite wrażenie ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna