wtorek, 9 kwietnia 2019

Dekoracje wielkanocne z rzeżuchą + jak i kiedy siać rzeżuchę na Wielkanoc



Kiełki rzeżuchy mogą stanowić wspaniałą dekorację wielkanocnego stołu. W tym roku Wielkanoc jest bardzo późno, bo dopiero 21 kwietnia, dzięki temu miałam sporo czasu, żeby eksperymentować z kiełkami. Przygotowałam dla was kilka pomysłów na wielkanocne dekoracje z rzeżuchą oraz nieco przydatnych porad dotyczących siania kiełków.

Kiedy posiać rzeżuchę na Wielkanoc

Rzeżuchę najlepiej posiać tydzień przed Wielkanocą. Będziemy mieli wtedy pewność, że przeszła ona wszystkie fazy kiełkowania i nie zawiera już substancji antyodżywczych, a związki zawarte w kiełkach są łatwiej przyswajalne.

Jak siać rzeżuchę

Najpopularniejsza metoda, to wysiewanie rzeżuchy na wacie. Dzięki temu sposobowi, możemy formować różne kształty i tworzyć dekoracje.

Jak posiać rzeżuchę na wacie

Aby wysiać rzeżuchę na wacie:
- namocz kawałek waty,
- uformuj z niej podłoże w taki sposób, aby zmieściło się w naczyniu,
- wyciśnij nadmiar wody,
- wysyp nasiona tak, by były rozłożone gęsto, ale nie jedno na drugim,
- codziennie zraszaj wodą.


Jak posiać rzeżuchę bez waty

Alternatywne sposoby przygotowania rzeżuchy bez waty:

Rzeżucha na wacikach

Rrzeżucha na wacikach - podobnie jak w przypadku waty, moczymy waciki, rozsypujemy nasiona i spryskujemy wodą 1-2 razy dziennie.
 

Kiełkownica

Kiełkownica - naczynie do kiełkowania, składa się ze zbiornika na wodę, trzech przezroczystych pojemników oraz pokrywy. Bardzo ułatwia przygotowanie dużej ilości kiełków, nie zajmuje dużo miejsca; z takiej kiełkownicy korzystała przed laty moja mama, jeśli uda mi się odnaleźć wszystkie części, to i ja będą ją używać, a jeśli nie, to być może zdecyduję się na zakup.

Rzeżucha w ziemi

Nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek sadziła rzeżuchę w ziemi, więc nie będą Wam opisywać tej metody.
Podobno tak wyhodowana rzeżucha ma najbardziej intensywny smak, więc na pewno warto spróbować :)

Rzeżucha w słoiku

Jednym ze sposobów na wyhodowanie kiełków, jest umieszczenie ich w słoiku i regularne zalewanie i wylewanie wody. Ta metoda jest skuteczna w w przypadku wielu kiełków, ale zupełnie nie sprawdza się gdy mamy do czynienia z kiełkami rzeżuchy. Po dolaniu wody, tworzy się gęsty śluz, a nasiona nie kiełkują.

Dekoracje wielkanocne z rzeżuchą w roli głównej

Metoda "słoikowa" (opisana powyżej) nie sprawdza się, by wyhodować rzeżuchę w słoiku, za to znakomicie sprawdzi się, gdy chcemy przygotować dekoracje z rzeżuchy w nietypowych kształtach. Najpopularniejsze podczas Wielkanocy są te, które mają formę jajka lub kopca (jak poniżej).
Rzeżuchę namoczoną w słoiku możemy o wiele łatwiej rozprowadzić na podłożu o wypukłym kształcie. Jak wam się podoba uzyskany efekt?

Rzeżucha w figurkach wielkanocnych

Rzeżucha świetnie komponuje się w figurkach wielkanocnych. Moim zdaniem najładniej wygląda w połączeniu z ceramiką, taką jak na poniższym zdjęciu

Tutaj podobny przykład z już wykiełkowaną rzeżuchą

Rzeżucha w misce lub kubeczku


Zamiast typowych figurek wielkanocnych, możemy użyć miseczek, czy kubeczków, tak jak na poniższym zdjęciu

Rzeżucha w jajku (wydmuszce)

Ja w tym roku postawiłam na samodzielna pracę od A do Z i rzeżuchę posiałam w wydmuszkach
W skorupkach jajek zrobiłam odpowiedniej wielkości otwory, przez które wepchnęłam namoczoną w wodzie watę. Na wierzch wsypałam nasiona rzeżuchy i codziennie zraszałam je wodą.

Jak się Wam podoba efekt?

28 komentarzy:

  1. Muszę ogólnie spróbować posiać rzeżuchę, bo nigdy nie próbowałam :D

    OdpowiedzUsuń
  2. W jajku wydmuszce podoba mi się najbardziej. Ekstra to wygląda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się, że spodobały ci się dekoracje mojego autorstwa :D

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. U mnie trochę zapomniana, dlatego postanowiłam ją odświeżyć ;)

      Usuń
  4. Efekt jest świetny, super to wygląda :)
    Chciałam w tym roku posiać rzeżuchę, ale zapomniałam, a teraz już trochę za późno.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kapitalne pomysły, pamietam kiedy byłam mala i razem z mama i siostrami przygotowywałysmy w ten sposob dom na nadchodząca wiosnę i Wielkanoc ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pamiętam jak w dzieciństwie sądziłam rzeżuchę:) super wyglądają te dekoracje:) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś mi się kojarzy, że nawet w szkole było takie zadanie domowe ;)

      Usuń
  7. kurde te jajka wyglądają tak zajebiście, że mega chcę to zrobić! ;D

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajny post, przypomniało mi się dzieciństwo jak sama siałam rzeżuchę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czyli można już się za wysiewanie zabierać :P To chyba będzie fajna opcja na zajęcia w domu w ten zimny weekend :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, pogoda idzie w inną stronę niż powinna o tej porze ;)

      Usuń
  10. Przeurocze te jajeczka :D mnie śnieg dziś zaskoczył :(

    OdpowiedzUsuń
  11. Jaki fajny pomysł z tymi jajkami, ja zawsze wysiewam rzeżuchę tradycyjnie na podstawku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to też najczęstszy sposób, ale przy świętach zrobiłam wyjątek.

      Usuń
  12. Świetnie wygląda rzeżucha w jajkach :))

    OdpowiedzUsuń
  13. To są super dekoracyje u nas w domu też jest zawsze dużo rzezuchy :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Rzeżucha w wydmuszce najlepsza! Super to wygląda. Przyznam że ja w tym roku lekko przespałam termin wysiewu rzeżuchy i chyba sobie daruję...
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Pamiętam jak za dzieciaka siało się rzeżuchę na wacie :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna