wtorek, 5 maja 2020

Przepis na bułki razowe, bułki orkiszowe z mąki pełnoziarnistej





Chleb na mące razowej piekłam wiele razy, ale nigdy nie znalazłam przepisu, który by mnie satysfakcjonował. To samo, gdy szukałam przepisu na bułki. Zaczęłam więc eksperymentować. Dostosowałam mój przepis na bułki pszenne i tak powstała receptura na bułki razowe, bułki orkiszowe z mąki pełnoziarnistej.
Do posypania bułek użyłam czarnego sezamu. Świetnie łączy się on z pieczywem pełnoziarnistym.


Przepis na bułki razowe

Przepis sprawdziłam zarówno na mące pełnoziarnistej (orkiszowej), jak i mące razowej. W przypadku mąki razowej potrzeba 600 g, reszta składników jest taka sama.


Przepis na bułki  orkiszowe z mąki pełnoziarnistej 


Do przygotowania bułek z mąki orkiszowej pełnoziarnistej, potrzebne są następujące składniki:
Zaczyn

1 szklanka letniego mleka,
25 g drożdży,
2 łyżki cukru,
2 kopiaste łyżki mąki


Ciasto na bułki
650 g mąki,
1 szklanka wody,
2,5 łyżeczki soli,
zaczyn.



Jak przygotować bułki razowe i bułki orkiszowe z mąki pełnoziarnistej



Wrzuć do miski rozkruszone drożdże, zasyp je cukrem, zalej letnim mlekiem i rozmieszaj.


Dodaj mąkę i wymieszaj dokładnie, by nie było grudek.


Przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na 15 minut.



Przygotowanie


Wymieszaj wszystkie składniki. Wyrabiaj do momentu aż ciasto odchodzi od ręki. W razie potrzeby dodaj wody (gdy jest za suche) lub podsyp mąką, gdy za bardzo się klei.


Gotowe ciasto przełóż do miski lekko wysmarowanej olejem (ja użyłam rzepakowego, bo taki miałam pod ręką).


Przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na 1,5 godziny.


Piekarnik nagrzej do 220 °C.


Podziel ciasto na równe części, uformuj z nich bułki, podsyp mąką i lekko spłaszcz.


Posmaruj bułki z wierzchu odrobiną żółtka i posyp czarnym sezamem.


Gdy bułki podwoją swoją objętość (ok. 15 minut), wstaw je do piekarnika na około 10 minut.


Smacznego!

7 komentarzy:

  1. Uwielbiam takie bułeczki własnoręcznie wypiekane. Często robię i na pewno wykorzystam ten przepis. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Spadasz mi z nieba! Ostatnio właśnie zastanawiałam się czy nie zacząć piec własnych bułeczek. To jedyne pieczywo, jakie jadam, ale przez problemy z żołądkiem staram się nie kupować sklepowych, gdzie w składzie są same składniki e, e, e, i jeszcze raz e. Tylko kurczę, jak ktoś ma taką rękę, jak ja, czyli mocno znikomą, to nie wiem czy mi wyjdą. Ale spróbuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyglądają apetycznie i trafiają idealnie w moje gusta :) zdecydowanie wole takie zdrowsze niż zwykle przenne buły :)

    OdpowiedzUsuń
  4. niestety trudno mi kupic drozdze;P

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja ostatnio eksperymentuję z różnym pieczywem. Muszę wypróbowac Twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie piekłam samodzielnie bułek ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam domowe pieczywo :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna