środa, 25 marca 2020

Przepis na chrupiące bułki drożdżowe z makiem na słono (wytrawnie)





Ograniczenie ilości wyjść z domu do minimum z powodu zagrożenia koronawirusem spowodowało u mnie kolejne kulinarne eksperymenty. Wykorzystując kuchenne zapasy przygotowałam bułeczki drożdżowe z makiem na słono. W okolicznych piekarniach spotykam wyłącznie słodkie bułki z makiem, więc przepis na wytrawne  będę wykorzystywać jeszcze na pewno wiele razy, szczególnie że jestem miłośnikiem pieczywa z makiem. Mój mąż stwierdził natomiast, że to prawdziwe bułki, które pamięta jeszcze z dzieciństwa. Może i wy znajdziecie w nich smak starych lepszych czasów ;)

Z podanych wyżej względów robiłam zapas bułek i część z nich trafiła do zamrażarki. Z poniższego przepisu upieczecie 16 bułek. Łatwo jednak zmniejszyć proporcje i wykorzystać tylko połowę.

Składniki

Do przygotowania bułek potrzebne będą:
- drożdże (użyłam świeżych),
- mąka typ 550,
- mleko,
- cukier,
- sól,
- 1 jajko (żółtko),
- mak.

Przepis na bułki drożdżowe z makiem

 

Zacznij od przygotowania zaczynu :)
- 25 g drożdży,
- 3/4 szklanki letniego mleka,
- 2 łyżki cukru,
- 2 kopiaste łyżki mąki 550 (50 g).


Wrzuć do miski rozkruszone drożdże, zasyp je cukrem, zalej letnim mlekiem i rozmieszaj.
Dodaj mąkę i wymieszaj dokładnie, by nie było grudek.
Przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na 15 minut.


Ciasto na bułki

Składniki ciasta:
- 750 g mąki,
- 2 łyżeczki soli,
- 320 ml ciepłej wody,
- zaczyn,
- olej do wysmarowania miski.

Przygotowanie

Wymieszaj wszystkie składniki. Wyrabiaj do momentu aż ciasto odchodzi od ręki. W razie potrzeby dodaj wody (gdy jest za suche) lub podsyp mąką, gdy za bardzo się klei.
Gotowe ciasto przełóż do miski lekko wysmarowanej olejem (ja użyłam rzepakowego, bo taki miałam pod ręką).
Przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na 1,5 godziny.
Piekarnik nagrzej do 220 °C.
Podziel ciasto na 16 części, uformuj z nich bułki, podsyp mąką i lekko spłaszcz.
Posmaruj bułki z wierzchu odrobiną żółtka i posyp makiem (wystarczy łyżka maku).
Gdy bułki podwoją swoją objętość ( ok. 15 minut), wstaw je do piekarnika na 10 minut, aż się lekko zarumienią.


Smacznego!

12 komentarzy:

  1. Zapisuję! No i na pewno wypróbuję! 😃 Nawet chyba jutro :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyglądają bardzo apetycznie. Dawno juz nie piekłam bułek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz jest idealny moment, żeby do tego wrócić ;)

      Usuń
  3. Te bułeczki wyglądają rewelacyjnie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie bułeczki są pyszne na śniadanko. Ja również uwielbiam pieczywo z makiem. 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepysznie wyglądają :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak dla mnie super :) Ostatnio robiłam bułeczki w wersji jogurtowej a teraz kusi mnie by upiec chleb :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Co jak co, ale bułeczek nigdy nie piekłam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna