środa, 19 grudnia 2018

Mój najlepszy przepis na ciastka korzenne, ciastka bożonarodzeniowe



W tym roku uświadomiłam sobie, że od pierniczków zdecydowanie bardziej wolę ciastka korzenne. Dawniej, mimo że miałam pierniczki, kupowałam lub piekłam ciastka. W tym roku postanowiłam połączyć jedno i drugie. Opracowałam przy tym najlepszy moim zdaniem przepis na ciastka korzenne. 
Upiekłam podwójną wersję ciastek korzennych, udekorowałam je jak na świąteczne pieniki przystało, dlatego można nazwać je ciastkami bożonarodzeniowymi, czy świątecznymi.

Zamiast cukru możesz użyć na przykład ksylitolu. Do osłodzenia znakomicie sprawdzają się też miód i syrop klonowy. Dodają ciastkom specyficznego smaku.

 

Ciastka korzenne - składniki

3/4 kostki masła,
1/3 szklanki cukru,
2 łyżki miodu,
2 łyżki syropu klonowego,
1 jajko,
1 łyżeczka cukru waniliowego,
2,5 szklanki mąki,
1 łyżeczka sody,
szczypta soli,
2 łyżeczki cynamonu,
1/2 łyżeczki sproszkowanego imbiru,
1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej,
1 łyżeczka goździków.



Przygotowanie

1. Użyj miękkiego masła lub rozpuść je.
2. Wymieszaj masło z cukrem.
3. Dodaj jajko, miód i syrop klonowy.
4. Wsyp pozostałe składniki i dokładnie wymieszaj.
5. Przykryj masę i pozostaw na godzinę w lodówce.
6. Po wyjęciu z lodówki rozwałkuj ciasto (na grubość 1 -1,5 mm) podsypując mąką.
7. Rozgrzej piekarnik do 180°C.
8. Wytnij ciasteczka i połóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia.
9. Piecz 7-8 min.



Uwagi
Im cieńsze ciasto i bardziej przypieczone, tym ciasteczka będą bardziej chrupiące.


Większość ciastek lukrowałam. Użyłam do tego wyłącznie naturalnych, samodzielnie przygotowanych barwników, między innymi sproszkowanego kardamonu. Jeśli więc nie zamierzasz lukrować ciastek, możesz dodać do ciasta 1/2 łyżeczki kardamonu oraz 1/2 szklanki cukru, zamiast 1/3.

Smacznego!

19 komentarzy:

  1. Ja lubię zarówno pierniczki, jak i ciastka korzenne. Mniam, mniam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię jedno i drugie, ale zawsze w święta piekę mojego ulubionego piernika, dlatego pierniczki postanowiłam odpuścić na rzecz ciastek ;)

      Usuń
  2. Mam ochotę zrobić takie pierniczki, ale zdecyduję się chyba dopiero po świętach, żeby nieco przedłużyć sobie ich atmosferę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonały pomysł. Ja przez całą zimę lubię podjadać takie ciastka :D

      Usuń
  3. Składniki już o tym mówią, że to pyszne ciastka ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z chęcią zjadłabym takie ciasteczka :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, szybko wychodzą, dobrze że zrobiłam podwójną ilość ;)

      Usuń
  5. Ja nie jestem jakąś szaloną fanką pierniczków i chyba korzenne ciastka bardziej by przypadły mi do gustu ;) Może skorzystam z przepisu, chociaż nie wiem, czy znajdę czas na pieczenie ciasteczek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak w tym roku się nie uda, jest jeszcze karnawał. Też się nadają ;)

      Usuń
  6. Nigdy nie piekłam takich ciasteczek, choć pamiętam z dzieciństwa ich smak :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie pamiętam takich ciastek z dzieciństwa. Poznałam je chyba dopiero, jak pojawiły się u nas w marketach (Lidl, Aldi).

      Usuń
  7. Jak się wyrobię to jeszcze na dniach ich spróbuję :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam zapach korzennych ciasteczek.

    OdpowiedzUsuń
  9. W tym roku nie piekę ciasteczek ;) Stawiam na ciasta ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pieniki korzenne pychotka. Dziękuję bardzo za przepis.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna