wtorek, 4 grudnia 2018

Jak jest w raju, czyli zwiedzanie jaskini Raj

Podczas wrześniowego pobytu w Górach Świętokrzyskich wybrałam się na zwiedzanie jaskini Raj. Jest to jedna z najpopularniejszych atrakcji turystycznych w tamtym regionie i najbardziej znana jaskinia w Polsce.
Zapraszam Was więc dziś do Raju :)

Gdzie jest jaskinia Raj i jak do niej dojechać

Jaskinia Raj znajduje się 20 minut od centrum Kielc (około 13 km). Dostać się tam bardzo łatwo, wystarczy wyjechać z Kielc ulicą Krakowską i jechać drogą wojewódzką nr 762.
W Chęcinach trzeba skręcić  w ulicę Dobrzączka . Na końcu ulicy znajduje się płatny parking. Opłata za postój samochodu osobowego wynosi 5 zł.

We wrześniu było tam już prawie pusto, ale znalazło się jeszcze kilka kramów z pamiątkami i innymi drobiazgami, które mogą zaciekawić turystów,  szczególnie tych najmłodszych.

jaskinia raj jak dojechać

W okolicy parkingu są również punkty gastronomiczne oraz wielki namiot, w którym znajduje się Pierwsze Centrum Neandertalczyka. Nie zatrzymywaliśmy się na długo, od razu ruszyliśmy kupić bilet do jaskini Raj, ponieważ strażnik zapowiedział, że na wejście na pewno będziemy musieli poczekać.
Bilety można zarezerwować przez internet na stronie https://jaskiniaraj.pl/pl/rezerwacje.html
Nasz plan zwiedzania uzależnialiśmy od pogody, dlatego nie robiliśmy rezerwacji. Mglisty, deszczowy poranek, który zastaliśmy tego dnia, był idealny na trasę pod ziemią.
Jaskinia znajduje się 400 m od parkingu.

Wejście do jaskini prowadzi przez parterowy budynek w którym znajdują się kasy biletowe, muzealna gablota, kawiarnia i toalety.

Aktualne ceny biletów możecie znaleźć na  na stronie internetowej https://jaskiniaraj.pl/pl/rezerwacje.html

Jaskinia Raj jak się ubrać

Temperatura w jaskini wynosi około 9°C , dlatego  trzeba zabrać ze sobą odpowiednie ubranie. W moim przypadku były to buty trekkingowe,  długie spodnie, softshell, a pod spodem cienka bluza z długim rękawem. W takim kroju nie było mi ani za zimno, ani za ciepło.
Buty trekkingowe nie są konieczne, ale cieszę się, że je zabrałam, bo ze względu na panującą w jaskini wilgoć, chodnik był dość śliski. Tenisówki nie są więc najlepszym rozwiązaniem.

jaskinia raj jak się ubrać

Zwiedzanie jaskini

Jaskinia Raj jest doskonale przystosowana do zwiedzania i nie sprawia żadnych trudności. Trasę pokonaliśmy po sztucznie utworzonym do tego celu chodniku.
Większość korytarzy i przejść jest na tyle wysoka, że nie potrzeba się schylać. Widoczność też jest całkiem niezła, ponieważ jest to jedna z niewielu oświetlonych elektrycznie jaskiń w naszym kraju.

Trasę zwiedza się z przewodnikiem,  który na wstępie zaznaczył,  że obowiązuje nas zakaz używania aparatów fotograficznych i kamer.
Zaczęliśmy od pawilonu którym poznaliśmy historię powstania jaskini i obejrzeliśmy wystawę muzealną. Na wystawie największe wrażenie zrobiło na mnie obozowisko rodziny neandertalskiej z trzema postaciami, które wyglądały jak żywe. Miałam wrażenie, że to przebrani aktorzy, którzy przez chwilę zastygli w bezruchu. Być może to po części zasługa panującego tam półmroku. Jeśli będziecie zwiedzać wystawę, przyjrzyjcie się im. Jestem ciekawa, czy będziecie mieli podobne odczucia.

Do jaskini prowadzi sztolnia o długości 21 m. Jej zadaniem jest zabezpieczenie szczególnego mikroklimatu jaki znajduje się w Raju.
Trasa prowadzi przez: Komorę Wstępną, Komorę Złomisk, Salę Kolumnową, Salę Stalaktytową, Salę Wysoką i ponownie Komorę Wstępną, do wyjścia przez pawilon.
Przewodnik dodatkowo oświetlał najciekawsze formy naciekowe, których w jaskini jest mnóstwo.

Jednymi z mieszkańców jaskini są nietoperze i pająki. Podczas zwiedzania widziałam kilka okazów pająka jaskiniowego.

Po wyjściu z jaskini warto przyjrzeć się twoim ubraniom i sprawdzić czy nie wyprowadziliśmy na sobie jednego z nich, ponieważ sieciarz jaskiniowy uznawany jest za najbardziej jadowitego pająka w Polsce. Ból po jego ukąszeniu porównuje się do użądlenia przez szerszenia.
Takie informacje przypomniały nam, że choć jesteśmy w Raju, to nadal na ziemi.

jaskinia raj gdzie jest

Jaskinia Raj czas zwiedzania

Do jaskini wchodzi się 15-osobowymi grupami. Wejścia były co 15 minut. Będąc już we wnętrzu jaskini, z daleka widzieliśmy inną grupę, ale oprowadzani byliśmy w taki sposób, że nie spotkaliśmy się na trasie.

Cała trasa turystyczna ma długość 180 m. Zwiedzanie zajęło nam około 40 minut.  W tej bajkowej scenerii czas wyjątkowo szybko minął.