środa, 7 sierpnia 2019

Wyprawka dla noworodka - kiedy zacząć przygotowywać wyprawkę do domu, a kiedy do szpitala



W pierwszej ciąży, gdy nie mamy w domu żadnych rzeczy potrzebnych dla noworodka, czeka nas wiele zakupów, a ich wybór z pewnością nie będzie prosty, o ile nie chcemy po kilku tygodniach po urodzeniu dziecka, kupować wielu rzeczy od nowa, bo tamte się nie sprawdziły. 

W którym tygodniu/miesiącu ciąży kupować wyprawkę


Zakupy kuszą już w pierwszych miesiącach, szczególnie jeśli się jest w takiej sytuacji jak ja, że gdy dowiadujesz się o ciąży, akurat kończy się zima i ze sklepów wycofywane są ciepłe ubranka, a dziecko będzie się rodzić jesienią, gdy dopiero będą znów pojawiać się w sklepach. Z ubrankami się wstrzymałam, bo czułam że pierwsze miesiące to jeszcze za wcześnie, ale przyszedł moment, kiedy uświadomiłam sobie, że jest to odpowiedni czas na gromadzenie wszystkich rzeczy potrzebnych dla noworodka. Tylko kiedy właściwie zacząć kupować wyprawkę dla noworodka? 

W którym tygodniu ciąży kupować wyprawkę



Tydzień, który uznałam za odpowiedni, aby zacząć kupować wyprawkę, to 22 tydzień ciąży. Dlaczego akurat ten? Dlatego, że dziecko urodzone w 22 tygodniu ciąży można uratować. Na świecie żyją nawet wcześniaki urodzone w 21 tygodniu ciąży. Dla mnie taka wiadomość, była zielonym światłem, że gdyby coś działo się nie tak, to moje maleństwo ma szansę już w 22 tygodniu przeżyć na tym świecie, więc spokojnie mogę zacząć szykować pokój i wyprawkę.

W którym miesiącu ciąży kupować wyprawkę

Wspomniany wyżej 22 tydzień ciąży, to 5 miesiąc. O tym, że jest to dobry czas, by zacząć kompletować wyprawkę, świadczy również to, że w tym okresie kobieta czuje się najlepiej, więc zakupy nie będą stanowić dla niej takiego problemu jak w późniejszych miesiącach. Nie jestem zwolenniczką pośpiechu, ani też odkładania wszystkiego na ostatnią chwilę. Uważam, że na większe zakupy, szczególnie takie, przy których trzeba trochę pochodzić i pooglądać, warto zostawić sobie trochę czasu.

Jest to też miesiąc, w którym płeć dziecka jest zazwyczaj dobrze znana, co w niektórych przypadkach ułatwia zakupy.

Wyprawka dla noworodka - od czego zacząć

 

Zabierając się za kompletowanie wyprawki, najlepiej zacząć od planu. Na liście znajdzie się mnóstwo drobiazgów, takich jak produkty do higieny (gaziki, pieluszki, aspirator do nosa), które bez problemu można kupić przez internet, czy w aptece podczas jednych z wielu zakupów.

Moim pierwszym nabytkiem była poduszka do karmienia, którą zamówiłam przez internet już w drugim, czy trzecim miesiącu ciąży. Już wtedy przydawała mi się sporadycznie do spania. Mam skłonności do siniaków, a odkąd zaczęłam spać na boku (wcześniej mi się to nie zdarzało), to zauważyłam, że pojawiają mi się one między kolanami. Poduszka im zapobiegała.

Z czasem taka specjalna poduszka dla kobiet w ciąży stawała się coraz bardziej potrzebna. W przyszłości przyda się do karmienia.

Kolejny zakup, który okazał się niezbędny już w drugim trymestrze ciąży, to wkładki laktacyjne.


Kiedy zacząć kupować wyprawkę dla noworodka

Wyprawkę, jak już wspomniałam, najlepiej gromadzić stopniowo, przy okazji innych zakupów. Na początek najważniejsza jest lista. Ja taką sporządziłam na początku szóstego miesiąca. Teraz jest ona dla mnie dużym ułatwieniem. Gdy coś kupię, skreślam z listy, gdy jeszcze czegoś nie mam, a ktoś mi poleci którą markę wybrać – dopisuję.

Nie wybieram się na specjalne zakupy wyprawkowe, ale stopniowo kupuję niezbędne artykuły. Mogę dzięki temu skorzystać z promocji, czy wybrać najlepszą ofertę. Szukając kosmetyków w internecie, mam możliwość dokładnego przyjrzenia się składom.

Ostatnio potrzebowałam nowej pasty do zębów, a mam ograniczony wybór, bo mogę używać tylko takie, które nie zawierają fluoru. Szukając pasty, przejrzałam też co oferuje apteka, pod kątem wyprawki dla noworodka. Znalazłam dzięki temu kilka dobrych produktów, o których wcześniej nie wiedziałam (np. szklaną butelkę Lovi Diamond Glass) oraz inne produkty, w lepszych cenach niż spotykałam w innych miejscach.

W ten sposób do mojego zestawy wyprawkowego dołączyło sporo produktów, między innymi te, które widzicie na zdjęciach.


Wyprawka do szpitala

 

Wyprawka do szpitala, to zarówno rzeczy dla mamy jak i dla dziecka. Ostatnio słyszałam nawet, że warto przygotować też jakieś drobiazgi dla taty.

Co zabrać do szpitala na poród 

 

Jeśli wybrałaś już szpital, w którym chcesz rodzić, najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie na jego stronie internetowej, czy znajduje się tam lista rzeczy, które powinny się znaleźć w takiej torbie. Na stronie szpitala, który ja wybrałam, jest lista z 15 pozycjami. Dodatkowo polecam też wybrać się do szpitala i podpytać położną czego możemy się spodziewać (przy okazji obejrzeć oddział położniczy), albo po prostu zadzwonić. Taką kwestią do przegadania jest między innymi kąpiel noworodka. Może się okazać, że dziecko nie będzie kąpane w szpitalu, więc sporo rzeczy zabrałabyś niepotrzebnie.
W ten sposób unikniesz zabierania zbędnych rzeczy, albo takich, które będą ci potrzebne w późniejszym czasie i które będziesz mógł ci ktoś spokojnie dowieźć do szpitala już po porodzie (na przykład laktator).


Do dziś zebrałam rzeczy, o których wiem, że będą mi potrzebne w szpitalu: nawilżone chusteczki - Łagodzące chusteczki oczyszczające Mustela, ochronny krem do pielęgnacji pośladków dla noworodka - Mustela Krem do przewijania, Podkłady poporodowe - Bella Mamma.
Z mojej listy wykreśliłam już też : pieluszki i podpaski (tego specjalnie kupować nie musiałam).

Torba do porodu kiedy spakować

 

Ostatnia kwestia, czyli kiedy spakować torbę do porodu. Wszystkie wyżej wymienione rzeczy, dla mnie i dla dziecka, oraz to, co każdy do szpitala powinien zabrać, czyli (klapki, szlafrok, koszule nocne, przybory toaletowe itp.) najlepiej spakować miesiąc przed terminem porodu. Warto przygotować również listę przedmiotów do spakowania na ostatnia chwilę (np. dokumenty, telefon, ładowarka).
Na koniec więc znów wracam do stwierdzenia, że najważniejsza jest lista :) Jeśli z czymś się nie wyrobimy, czy zapomnimy zabrać, zakupy będzie mógł zrobić ktoś bliski. Zdecydowanie będziemy mieli mniej kłopotów.

Jakie są wasze doświadczenia z przygotowywaniem wyprawki do domu i do szpitala?

16 komentarzy:

  1. O rany, faktycznie takie pakowanie to nie lada zadanie. Sama pamiętam jak pierwszy raz szykowałam się do porodu- z drugim było już jakoś łatwiej i prawie bezstresowo.
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy pierwszym jest zdecydowanie więcej do zrobienia, trzeba jeszcze cały pokój wyposażyć, a czasem przygotować od 0 ;)

      Usuń
  2. Lista jest ważna. Nie warto inwestować we wszystkie gadżety oferowane przez rynek, bo większość i tak się nie przyda...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, rynek jest pełen takich przedmiotów, potem pojawiają się używane w ogłoszeniach na sprzedaż, za prawie identyczną cenę jak w sklepie.

      Usuń
  3. Co prawda poród dopiero przede mną i mam nadzieję, że ciąża się u mnie nie pojawi wcześniej niż za 10 lat. Jednak post naprawdę mnie zainteresował i bardzo miło się go czytało. Życzę Ci aby dzieciątko urodziło się zdrowe, bo to jest najważniejsze.

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie w domu właśnie przechodzimy cały ten proces, ponieważ kompletujemy wyprawkę dla mojego siostrzeńca, który już niedługo pojawi się na świecie. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że się więcej Was angażuje. My przechodzimy to we 2 ;)

      Usuń
  5. Chyba kupowanie z listą jest najważniejsze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie, to nie to co codzienne zakupy, a nawet i przy takich lista się przydaje :)

      Usuń
  6. Bardzo przydatne informacje :)

    OdpowiedzUsuń
  7. polecam ci jeszcze fride do nosa w razie wyjmowania glutkow;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, zaopatrzyłam się w aspirator Katarek, też jest na zdjęciu:)

      Usuń
  8. Najlepiej to popytać znajomych co się przydało, a co nie. Dużo tych list powstaje po to, aby mogły na niej zarabiać firmy. Jako mama wcześniaka jestem zwolennikiem, aby torbę do szpitala przygotować, jak najwcześniej. Nigdy nie wiadomo kiedy się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, nie jesteśmy w stanie przewidzieć, który to będzie tydzień, choć każdy by chciał, by dziecko urodziło się najbliżej terminu.

      Usuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna