poniedziałek, 22 października 2018

Gdzie oddać ubrania - 11 sposobów dla osób z całej Polski

gdzie można oddać ubrania


Gdzie oddać ubrania? Odpowiedź nie jest tak prosta jak by mogło się wydawać.
Postanowiłam przyjrzeć się bliżej różnym sposobom oddawania ubrań, przede wszystkim na cele charytatywne, ale nie tylko.

Wszystkie wymienione przeze mnie propozycje są dziś aktualne. Niektóre z nich, to powtarzające się akcje charytatywne, z których możecie obecnie skorzystać.
Sprawdziłam także gdzie trafiają ubrania z owianych złą sławą kontenerów na odzież.

Gdzie oddać ubrania na cele charytatywne

Jeśli chcesz przekazać ubrania na cele charytatywne, masz do wyboru wiele opcji. Ja znalazłam i poniżej opisałam 9 z nich.

Sklep charytatywny 

 

Sklepy charytatywne są popularne za granicą, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii. W Polsce dopiero zyskują swoich zwolenników. Artykuły sprzedawane w takich sklepach są darami ofiarowanymi przez osoby prywatne, firmy, a także instytucje. W mojej miejscowości znajdują się obecnie trzy takie sklepy. Wszystkie to Sklepy Charytatywne Sue Ryder 

pomaganie przez ubranie opinie

Pomaganie przez ubranie

 

Na stronie internetowej akcji Pomaganie przez ubranie dowiesz się, że zebrana odzież jest sortowana, dzielona na kategorie, a następnie przekazywana do krajów, takich jak Pakistan, Afganistan, Ukraina, Ghana, Nigeria, Togo, Kenia, Tanzania, Uganda, Indie.
Środki uzyskane z przekazanej przez Ciebie odzieży zostaną przekazane na pomoc podopiecznym tej fundacji charytatywnej, którą wskażesz. 
Warto zajrzeć także na ich profil facebookowy, gdzie dowiesz się więcej na temat odrzucanej odzieży (np. białej i starszej niż 3 lata) i poczytać opinie.  

Ubrania do oddania 

Do wyboru mamy różnorodne zbiórki. Możemy wesprzeć na przykład zbiórkę dla pojedynczej chorej osoby, czy pomóc w zebraniu funduszy na cytobus, czyli mobilny gabinet ginekologiczny, dla kobiet, które mają problemy z dotarciem na badania.
ubrania do oddania
Źródło: ubraniadooddania.pl

Polski Czerwony Krzyż


Polski Czerwony Krzyż prowadzi zbiórkę tekstyliów do oznaczonych pojemników. Ich położenie możesz sprawdzić na mapie https://www.pck.pl/tekstylia/#kontakt
kontenery odzież
 

Na tej stronie PCK również dokładnie wyjaśnia jak wygląda zbiórka ubrań, pościeli itp., na co przeznaczane są pieniądze pozyskane z ich sprzedaży, co szczegółowo przedstawione jest na grafice.

Ubrania, które nie mogą być przekazane potrzebującym, zostają oddane do recyklingu, w zamian za wsparcie finansowe.

Jeśli chcesz przekazać czyste i w dobrym stanie ubrania, buty itp., możesz je także przynieść do najbliższego oddziału PCK.
pck odzież
Źródło:pck.pl

 Caritas

W Caritas, odzież można zostawiać w przeznaczonych do tego punktach. Po informacje trzeba zwrócić się do konkretnej diecezji. Dane kontaktowe znajdziesz tutaj caritas.pl/diecezje/

Domy dziecka

 

Portal domydziecka.org zrzesza domy dziecka z całej Polski. Jeżeli chcesz przekazać coś placówce, a nie wiesz, która z nich potrzebuje takiego wsparcia, możesz to zgłosić wypełniając formularz znajdujący się pod tym adresem.

MOPS lub GOPS

 

Jeśli chcesz przekazać odzież gminnemu lub miejskiemu ośrodkowi pomocy społecznej, wcześniej dopytaj, czy zostanie ona przyjęta. Często, szczególnie w przypadku dużych ilości, takie instytucje odmawiają przyjęcia odzieży ze względu na brak miejsca na jej magazynowanie.



kokoworld akcja


Akcje dotyczące konkretnej odzieży

  

Jeansy - Jeans for a better world #2

Jeans for a better world #2, to druga edycja akcji organizowanej przez KOKOworld,  polegającej na upcyklingu. 

Zasady są proste: oddajesz KOKOworld swoje stare jeansy, oni robią z nich coś pięknego i użytecznego, a później wystawiają na aukcję charytatywną. 

Źródło: kokoworld.pl

 

Biustonosze - DOTYKAM=WYGRYWAM

 

Akcja charytatywna DOTYKAM=WYGRYWAM łączy działania prozdrowotne, edukacyjne i ekologiczne. Głównym jej celem jest promocja profilaktyki raka piersi przez regularne samobadanie piersi i noszenie dobrze dobranego biustonosza. 

Jeśli w trakcie akcji przekażesz biustonosz do recyklingu, zasili się konto stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny. Przy okazji, przekazując stary stanik, otrzymujesz 20 zł zniżki na zakup nowego w sklepach wspierających kampanię. Więcej informacji pod adresem dotykamwygrywam.pl

Inne sposoby na przekazanie ubrań

Wymiana Ciepła

 

Wymiana Ciepła ma bardzo proste zasady. Potrzebujesz legalnego miejsca, na którym powiesisz ubrania (może być wieszak, a nawet płot). Miejsce powinno być widoczne, a wieszak dostępny 24/7, oznaczony logo Wymiany Ciepła i zgłoszony na powyższej stronie internetowej.

Na stronie internetowej znajduje się mapka, na której możesz odnaleźć zgłoszone już wieszaki i powiesić na nich kolejne ubrania. 


Ogłoszenia "oddam za darmo"



Łatwym sposobem na pozbycie się ubrań są lokalne grupy na Facebooku. W wyszukiwarkę na FB wystarczy wpisać "oddam ubrania", "oddam za darmo" lub "szmaty z chaty".

Ogłoszenie można wystawić również na portalu takim jak olx.pl.
gdzie można oddać ubrania dla potrzebujących

Z moich doświadczeń


Przekazywanie używanych ubrań dalszej rodzinie i znajomym, to delikatny temat. Łatwo urazić zarówno jedną jak i drugą stronę.

Zanim oddasz ubrania, bez względu na to, czy znasz osobę której je dajesz, czy przekazujesz je na cele charytatywne, pamiętaj, żeby odzież nie była brudna i zniszczona.

Jeśli ktoś ci odmówi, nie obrażaj się.

I ostatnie, o dziwo często się z tym spotykam: jeśli kupisz używane ciuchy i okaże się, że źle na Tobie leżą, nie pasują też twojej mamie, córce, siostrze... nie wmuszaj ich innym. Może po prostu ubranie jest źle uszyte. Tak też się zdarza, szczególnie gdy trafiają się rzeczy przerabiane.

Znałam taką panią, która proponowanie wybrakowane ubrania podwładnym w pracy. Pani nie przyjmowała grzecznej odmowy. Na koniec rzucała taką cenę jak w sklepie za rzecz z najnowszej kolekcji. 
Dla tych którzy nie chcieli kupić proponowanego ubrania, był to solidny trening asertywności ;) 


Zdarzyło się wam korzystać z którejś z wymienionych przeze mnie opcji? Może słyszałyście o innych akcjach? Podzielcie się wrażeniami w komentarzach.






21 komentarzy:

  1. Zazwyczaj ubrania wrzucam do kontenera PCK, ale najpierw daję do przejrzenia znajomym ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kontenery są najłatwiej dostępne. Zawsze to lepsza metoda niż wyrzucenie razem ze śmieciami.

      Usuń
  2. Najczęściej oddaję znajomym lub wrzucam do pojemnika PCK - mam blisko domu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Moja mam zawsze próbuje mi coś wcisnąć :P Ale przymykam na to oko :) Dzięki za wpis przyda mi się ! Ja nie oddaje ubrań na PCK bo raz jak dałam, na drugi dzień widziałam swoje ciuchy w ciucholandzie i się zraziłam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety zdarzają się takie nieuczciwe osoby. Znam osoby, które w podobny sposób zraziły się do Caritasu.

      Usuń
  4. Ja zazwyczaj we wszystkim chodzę do samego końca i do takiego momentu kiedy później nadaje się jedynie do wycierania podłogi jako szmatka. jeśli mam coś z ubrań czym nie chodzę a nadaje się do chodzenia bo jest niezniszczone to zazwyczaj rozdaje po koleżankach lub Właśnie oddaje na cele charytatywne dla kogoś potrzebującego. Sama też wielu Ubranie mam bo przyszłam na minimalizm :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam podobnie, też zużywam do końca. Zostało dużo ubrań po mojej mamie i te się nadają do zebrania do dużych paczek i przekazania jakiejś organizacji.

      Usuń
  5. Ja ostatnio większość wywożę do sklepu charytatywnego :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja również zazwyczaj wyrzucam do kontenera z caritasu...
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Staram się oddawać ubrania właśnie takim organizacjom, chyba że są znoszone to wyrzucam je do kosza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znoszone można przekazać do kontenera. Trafią pewnie do recyklingu, do specjalnych firm, które się tym zajmują, a kasa z tego co wiem idzie do PCK.

      Usuń
  8. Ja nie mam sumienia wyrzucić nic chyba że jest w farbie albo faktycznie masakryczni zniszczone. Zawsze oddaje znajomym i wiem ze im się to przydaje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nawet dziurawe rajstopy wykorzystuje. Świetnie zbierają kurz ;)
      Czasem jednak zdarzają się sytuacje, że ubranie się dla nas nie nadaje i wtedy fajnie, gdy ma się je komu przekazać.

      Usuń
  9. Od lat ja i moja rodzina oddajemy ubrania potrzebującym :)

    OdpowiedzUsuń
  10. ja zanosiłam do szafy givebox a teraz podrzucam do kontenerów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Givebox jest chyba tylko w Poznaniu i okolicach. mam nadzieje, że podobne rozwiązania będą w całej Polsce. Ostatnio słyszałam o kolejnych.

      Usuń
  11. Kilka razy oddawałyśmy razem z moją mamą do kontenera PCK; takie coś jest bardzo dobrą sprawą. Przede wszystkim możemy komuś pomóc, a z drugiej strony nieużywane rzeczy nie leżą niepotrzebnie w szafie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziś skorzystałam z odbioru ubrań, które umożliwia www.ubraniadooddania.pl
    Kiedyś wrzucałam niepotrzebne, ale całkiem dobre ubrania do kontenerów organizacji charytatywnych, ale się zraziłam do tego sposobu, kiedy przeczytałam opinie ludzi jak te rzeczy są potem składowane i jak niszczeją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, w tych warunkach ubrania szybko się zniszczą. Sama, po głębszej analizie stwierdziłam, że do kontenerów nie warto wyrzucać ubrań w dobrym stanie i wolę przekazać je w inne miejsce.

      Usuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna