wtorek, 16 października 2018

Ozonator powietrza – czy warto mieć go w domu


generator ozonu


Pleśń, grzyby, bakterie, alergeny i nieprzyjemne zapachy uprzykrzają życie, a przy tym negatywnie wpływają na zdrowie. Pranie i wietrzenie nie zawsze wystarczają. W niektórych sytuacjach niezbędne jest zastosowanie w domu ozonatora powietrza. 


Co to jest ozonator, czyli generator ozonu

Ozonator to urządzenie wytwarzające ozon. Fachowa nazwa, to generator ozonu.

Ozon (O3) jest trójatomową odmianą tlenu o silnych właściwościach dezynfekujących, przez co znalazł zastosowanie w oczyszczaniu powietrza i wody. Gaz ten jest wytwarzany w atmosferze w naturalny sposób.
W związku z tym, że nie można go przechowywać, aby skorzystać z dobroczynnych właściwości ozonu, wytwarza się go na miejscu, w specjalnych urządzeniach – ozonatorach.


Ozonator - zastosowanie



Ozon wykazuje bardzo szerokie zastosowanie. Jest wykorzystywany w wielu dziedzinach gospodarki, między inni do:

- dezynfekcji i mycia ozonowaną wodą urządzeń i opakowań przeznaczonych do produktów spożywczych,

- niszczenia nieprzyjemnych zapachów w zakładach przetwarzających produkty spożywcze,

- uzdatniania wody do picia i celów gospodarczych,

- bielenia włókien, papieru, wełny, słomy, juty, jedwabiu i innych materiałów,

- konserwacji i ochrony żywności w chłodniach i fabrykach konserw, magazynach zbożowych w celu ochrony ziarna przed owadami oraz w piwowarstwie jako środek bakteriostatyczny.

Ozon jest wykorzystywany także w chirurgii, dermatologii, urologii, medycynie wewnętrznej oraz kosmetologii.

ozonator do domu


Czy ozonowanie mieszkania jest bezpieczne

Szczegóły techniczne używania ozonatora znajdziecie w instrukcji obsługi, niemniej jednak warto wiedzieć, że podczas ozonowanie należy przestrzegać kilku podstawowych zasad:
- ludzie i zwierzęta powinni przebywać poza ozonowanym pomieszczeniem,

- z pomieszczenia należy usunąć rośliny lub osłonić je szczelnie folią,

- po ozonowaniu należy dokładnie wywietrzyć pomieszczenie.

Czy ozonowanie jest szkodliwe

Ozonowanie wpływa destrukcyjnie na proste organizmy. Człowiekowi może zaszkodzić,dopiero w bardzo wysokim stężeniu albo gdy wdychany jest przez dłuższy czas. Z uwagi na różną wrażliwość organizmu człowieka na obecność ozonu, u niektórych osób mogą pojawić się przy małych stężeniach podrażnienia oczu i kaszel.

Po przeprowadzeniu ozonowania, po około 30 minutach w temperaturze pokojowej stężenie ozonu spada o połowę. Po kolejnych 30 minutach zmniejsza się o następna połowę, aż do momentu całkowitego rozkładu. Po tym czasie ozon przechodzi całkowicie w tlen (O2).

Samodzielne ozonowanie mieszkania


Ozonator przydaje się zarówno na co dzień, jak i w sytuacjach awaryjnych. Dla mnie takie urządzenie okazało się niezastąpione, gdy przeprowadzałam się do wynajętego mieszkania. Wszelkie sposoby na pozbycie się nieprzyjemnych zapachów poprzednich mieszkańców (których podobno nie było w mieszkaniu już kilka lat), spełzały na niczym. Poradził sobie dopiero generator ozonu.

Ozonowanie pokoju


Ozonowanie pomieszczenia domowego: pokoju, łazienki, kuchni, sanitariatów, piwnicy i garażu skutecznie dezynfekuje i usuwa nieprzyjemne zapachy ( np. dymu papierosowego, stęchlizny, moczu, czy zwierząt).

Ozonowanie lodówki


Ozonatora można również użyć w lodówce. Dzięki niemu pozbywamy się wszelkich zapachów, a także bakterii i pleśni.

Ozonowanie szaf ubraniowych i szafek do butów


W podobny sposób, generator ozonu możemy stosować także w szafach ubraniowych, garderobach, czy szafkach do butów.

ozonowanie czy jest szkodliwe

 

Jak oczyścić powietrze z alergenów


Podłożem alergii jest często zanieczyszczone powietrze, którym oddychamy w pomieszczeniach.
Oczyszczenie powietrza za pomocą generatora ozonu pomaga pozbyć się: zapalenia spojówek, alergicznego nieżytu nosa, astmy o podłożu alergicznym oraz alergicznego zapalenie oskrzeli.


Jaki ozonator do mieszkania



Przykładowy ozonator do mieszkania, to Generator ozonu Alicja 2. Sprawdzi się on także do ozonowanie aut osobowych).

 

Ozonator do żywności


Ozonowanie żywności wydłuża okres jej przydatności do spożycia oraz usuwa zanieczyszczenia mikrobiologiczne. Przy pomocy ozonatora, możliwe jest także odkażenie i odświeżanie mięsa, drobiu, jaj, ryb, owoców morza, ryżu, grochu, fasoli, kaszy.

Przykładowe urządzenie do zastosowania w tym celu, to Wielofunkcyjny programowalny generator ozonu N202C.




Korzystałam z:
Makles Z., Galwas-Zakrzewska M., Ozon – bezpieczeństwo ludzi i środowiska, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Bezpieczeństwo Pracy 6/2004
Rolniczy Magazyn Elektroniczny, Maj - Czerwiec nr 43, Zastosowanie techniki ozonowania w przechowalnictwie żywności,
terapia-ozonem.pl/badania-i-artykuly

 
Mieliście już do czynienia z ozonatorem?
Polub mnie na Bloglovin

17 komentarzy:

  1. Człowiek to się uczy całe życie - nie wiedziałam o czymś takim jak ozonowanie pomieszczeń!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popularniejsze jest ozonowanie samochodów i klimatyzacji, ale mało kto wie, że ozon przydaje się też np. do mycia owoców :)

      Usuń
  2. Nie miałam i nie mam, ale po Twoim poście muszę o tym pomyśleć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno warto mieć go w domu, chociaż do korzystania w kuchni :)

      Usuń
  3. Nigdy nie miałam i nie używałam, słyszałam tylko, że w żłobku u mojego syna kilka razy to w weekend robili :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, mam nadzieję że ozonowanie w takich miejscach stanie się popularne :)

      Usuń
  4. Kiedyś pożyczyłam od znajomego ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam o tym urządzeniu, lecz mało o nim wiedziałam. Dziękuję, za ciekawe przedstawienie sprawy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. No proszę ile można się dowiedzieć z blogów, nie wiedziałam, że coś takiego istnieje. Wstyd mi :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po to właśnie są takie artykuły. Na pewno nie ma się czego wstydzić :)

      Usuń
  7. mam ozonator Alicja 4 J gen IV. Nie mogę znaleźć informacji na temat ozonowania żywności, w instrukcji też nic. Czy może mi Pani pomóc? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam niestety tego modelu, ale gdy potrzebowałam pomocy, kontaktowałam się z obsługą na stronie http://ozoneo.pl/jonizatory-wody jest (można to zrobić telefonicznie i przez czat). Może Pani też pomogą. Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Dziękuję i pozdrawiam

      Usuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Zapraszam do obserwowania, będzie mi bardzo miło :)
Jeśli prowadzisz bloga, z chęcią Cię odwiedzę.
Komentarz to nie miejsce na reklamę, jeśli chcesz się zareklamować na tym blogu zajrzyj na stronę KONTAKT/WSPÓŁPRACA.

Instagram @mrs_calluna